Informatica Opleidingen

Mijn CVA

Nieuws

Practical Kanban Foundation

Geplaatst op: 05-06-2020 om 15:46

Al jaren zijn Agile en Scrum methodieken heel populair, vooral binnen IT-organisaties. De business weet echter nog niet zo goed hoe ze Agile en Scrum kunnen implementeren en kunnen daardoor niet de vruchten plukken dan deze populaire methodieken. Door COVID-19 hebben we gemerkt dat ook de business snel moet kunnen anticiperen op veranderende omstandigheden. Veel organisaties hebben daar moeite mee waardoor ze niet snel genoeg kunnen transformeren naar de nieuwe situatie. Voor die organisaties is er echter een prima alternatief dat niet per se IT-gericht is en binnen productieomgevingen al jaren bekend is: KANBAN. Deze werkwijze stelt organisaties in staat om op een flexibele manier diensten en processen te definiëren, managen, en verbeteren. Denk hierbij vooral aan niet IT-gerelateerde diensten als customer services, support en online-diensten.


KANBAN is al in de jaren zestig van de vorige eeuw ontstaan in Japan. In eerste instantie werd het vooral gebruikt om de logistieke productieketens in een organisatie te besturen. Kanban werd ontwikkeld door Taiichi Ohno, bij Toyota om een flexibel systeem te ontwikkelen waarmee het mogelijk was om een hoog kwaliteitsniveau te combineren met een grote flexibiliteit. Kanban werd een effectief middel ter ondersteuning van het beheer van de totale productieketen. Het bleek tevens een uitstekende manier te zijn om de kwaliteit van zowel productie als eindproduct voortdurend te verbeteren en aan te passen. KANBAN is gebaseerd op een aantal basisprincipes die in elke organisatie kunnen worden toegepast:



  • Visualiseer het werk dat gedaan moet worden.

  • Limiteer het werk dat tegelijkertijd wordt opgepakt.

  • Visualiseer het werkproces en haal de bottlenecks eruit.

  • Werk in zelforganiserende teams volgens enkele simpele afspraken.

  • Implementeer regelmatig feedback-loops om de kwaliteit van proces en product te verbeteren.

  • Verbeter stap voor stap en geef het team de mogelijkheid om te experimenteren.


Sinds kort hebben we de cursus Practical Kanban Foundation in ons cursusprogramma opgenomen. Dit is een tweedaagse cursus voor met name mensen uit de business die zich deze methode eigen willen maken. De KANBAN-werkwijze sluit goed aan bij Agile en Scrum methodieken die binnen IT heel populair zijn. De cursus Practical Kanban Foundation heeft zoals de naam al aangeeft een hele practische inslag, zodat u zelf leert hoe u de KANBAN-principes in de praktijk kunt toepassen. De cursus kan worden afgesloten met een examen, dat u na de cursus of later online kunt afleggen. Elke organisatie kan met behulp van KANBAN haar voordeel doen om de kwalteit van de dienstverlening te verbeteren en de wendbaarheid en flexibiliteit te verhogen, iets wat in deze COVID-19 crisis geen overbodige luxe blijkt te zijn.


Voor meer informatie over de cursus Practcal Kanban Foundation klik hier.

 

Zekeringstraat 23 | 1014 BM Amsterdam | Telefoon: 020-5817766
IBAN-nummer: NL65 INGB 0003 3913 28  | KVK: 33168814